پایان رقابت‌های فشرده مرحله استانی دوازدهمین مسابقات مناظره دانشجویان ایران در اصفهان

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۰ کد : ۶۸۹۸۵ فرهنگی اخبار ویژه
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان، از ۲۴ بهمن تا دوم اسفندماه میزبان برگزاری مرحله استانی دوازدهمین مسابقات مناظره دانشجویان ایران بود که با حضور ۲۶ تیم دانشجویی در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
پایان رقابت‌های فشرده مرحله استانی دوازدهمین مسابقات مناظره دانشجویان ایران در اصفهان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، فراخوان ثبت‌نام گروه‌های دانشجویی در  مرحله استانی دوازدهمین مسابقات مناظره دانشجویان ایران، آبان ماه سال جاری از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان منتشر شد و با پایان مهلت ثبت‌نام، تعداد 26 گروه از دانشگاه‌های سراسری، علمی کاربردی، پیام نور، فرهنگیان، آزاد، علوم پزشکی و غیرانتفاعی برای حضور در رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند.

به منظور توانمندسازی و آشنایی بیشتر دانشجویان با فرایند برگزاری این مسابقه، چهارشنبه 22 آذرماه، کارگاه آموزشی «اصول شرکت در مسابقه مناظره دانشجویی» با حضور زهرا دهقانی، عضو گروه نائب قهرمان دوره یازدهم، به صورت آنلاین و دوشنبه 27 آذرماه کارگاه آموزشی «فن بیان» با حضور، هادی بختیاری، کوچ سخنرانی و مدرس فن بیان به صورت آنلاین و حضوری در دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

سپس، حدود 120 گزاره، در محورهایی نظیر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، انتخابات و ... در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده قرار گرفت و آنان، موضع خود را در خصوص موافقت یا مخالفت با آن‌ها اعلام کردند.

با آغاز فرایند اجرایی، در مرحله اول که روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه در تالار شهید آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد، 26 گروه در قالب 13 رقابت با یکدیگر مناظره کردند و 10 گروه موفق شدند به مرحله دوم راه پیدا کنند.

 با از سرگیری مناظرات در تاریخ 28 بهمن‌ماه، شش گروه به مرحله سوم صعود کردند و بعد از برگزاری مرحله سوم در تاریخ 28 بهمن‌ماه، هیئت‌داوران رأی به حضور شش گروه در مرحله چهارم دادند. با رقابت این شش گروه در تاریخ 29 بهمن‌ماه، چهار گروه موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی شدند. این رقابت جذاب، 30 بهمن‌ماه برگزار شد و هیئت‌داوران به حضور گروه «نیک آیین» و «ایران من» در مرحله نهایی رأی مثبت دادند.

برای تعیین گروه قهرمان مرحله استانی و همچنین پیروز رقابت رده‌بندی، چهارشنبه دوم اسفندماه و پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، گروه‌های «ایران من» و «نیک آیین» با یکدیگر رقابت کردند. با انصراف گروه «مکث» نیز گروه «گفتمان» به عنوان برنده مرحلۀ رده‌بندی فینال شناخته شد.

در آیین اختتامیه مرحلۀ استانی دوازدهمین مناظره دانشجویان ایران، دکتر حامد سیارخلج، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اصفهان در جمع حاضران، اظهار کرد: بحث مناظره از چند سال پیش و در سخنان رهبر معظم انقلاب مطرح‌ شده است. رهبری کلیدواژه «رقابت گفتمانی» را در صحبت‌های خود به کار بردند و به گفت‌وگوی محترمانه اهمیت دادند. دوازده سال است که جهاددانشگاهی نیز این مناظره‌ها را برگزار می‌کند و فرایند تشویق برای حضور دانشجوها، تنظیم و برنامه‌ریزی برای اجرای این مسابقه بسیار زمان‌بر است که شاید دیده نشود.

او ادامه داد: فرهنگ گفت‌وگو کلیدواژه‌ای است که اهمیت وافری دارد، اما معتقدم که در این حوزه، فقر آموزشی داریم. در واقع، در تربیت افراد ماهر و توانمند در گفت‌وگو موفق نبوده‌ایم.

سیارخلج خاطر نشان کرد: در مرحله استانی «دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران»، ۲۶ گروه حضور یافتند و این در مدت زمان برگزاری گروه‌های جوان و باانگیزه‌ای دیدم که به‌راستی انسان را امیدوار می‌کنند. هرچند، موانعی بر سر راه مناظره وجود دارد و باید به دانشجویان این مسائل را یاد داد. برای نمونه، چقدر دانشجویان ما با مغلطه آشنایی دارند؟ متقاعدسازی نیز بسیار مهم است. اگر ما بتوانیم در ابتدا خودمان را متقاعد کنیم، در متقاعدسازی دیگران هم کامیاب خواهیم شد. اما در جامعه ما نگاه به این موضوع غلط است و به‌راستی فهمیده نشده است.

او افزود: «تفکر نقاد» نیز کلیدواژه اساسی دیگر است. تفسیر، تحلیل، نقد و... همگی در کنار هم حائز اهمیت هستند. ما در جامعه، روان‌شناس، جامعه‌شناس، سیاست‌مدار و... فراوان داریم، اما چند درصد از آن‌ها مؤثر هستند و نقش خود را به درستی ایفا می‌کنند؟ دانشگاه باید جریان گفتمانی ایجاد کند؛ جریانی که همراه با آموزش ابعاد مختلف تفکر نقاد باشد.

دکتر حمید نساج، داور دوازدهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان نیز به نمایندگی از پنج داور دیگری که در طی فرایند برگزاری مسابقات امر خطیر داوری را برعهده داشتند در این آیین، اظهار کرد: ما  ۲۵ آیتم را برای داوری در نظر گرفتیم و اصول و اخلاق مناظره به نظر من مهم‌ترین آن‌ها بود. گاهی برخی گروه‌ها نگاه ناپسند یا نیشخندی به حریف داشتند که از نظر ما دور نماند چرا که این رفتارها به دور از ادب است.

او تشریح کرد: معیار دومی که اهمیت داشت فن بیان بود. رعایت منطق، زبان بدن و دوری از مغالطه در فن بیان اهمیت دارد و معیار سوم که اهمیت داشت، این بود که دوستان به حاشیه نروند چرا که بحث در اصل گزاره مهم است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تأکید کرد: آخرین آیتم که بسیار مهم است، شواهد و روش علمی است. به‌طورکلی، داوری برخی مناظره‌ها به دلیل نزدیکی امتیازات افراد بسیار سخت بود. بعد از مناظره هم باید قواعد بازی و شکست را پذیرفت. این قاعده جوامع توسعه‌یافته است که باید مورد اعتنا قرار بگیرد.

در نهایت، در بخش اعلام نتایج، با رأی هیئت‌داوران، گروه «ایران من» در موضع مخالف با گزاره «برای تعدیل رویکردهای محلی نمایندگان مجلس، باید نهادی مشابه مجلس سنا در ایران تأسیس شود» به عنوان قهرمان و گروه «نیک آیین» در موضع موافق با این گزاره به عنوان نائب قهرمان مرحله استانی دور دوازدهم مناظرات دانشجویی معرفی شدند و هر دو گروه به مرحله ملی مسابقات راه یافتند.

کلید واژه ها: مناظره مسابقات مناظره مناظره دانشجویان مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی دانشجویان سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد اصفهان


نظر شما :