افکارسنجی آینده بازار کار

بحران ایجاد اشتغال یا بحران تأمین نیروی انسانی؟

۲۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۴ کد : ۷۳۴۳۷ تجاری سازی فناوری و اشتغال اخبار ویژه
در بیانیه گام دوم انقلاب، از نیروی انسانی مستعد و کارآمد، به عنوان مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور یاد شده است، این درحالی‌ست که طی سال‌های اخیر علی‌رغم تمرکز بر توسعه اشتغال و کارآفرینی و رفع بحران بیکاری، نشانه‌هایی از مواجه سازمان‌ها در عدم تامین نیروی انسانی مناسب، در حال ظهور است، موضوعی که در صورت اقدام به موقع در مدیریت این بحران، بخش‌های مختلف بازار کار در حوزه صنعت، خدمات و تولید را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
بحران ایجاد اشتغال یا بحران تأمین نیروی انسانی؟

این بحران به ویژه با تشدید بحران های اقتصادی، افزایش نرخ مهاجرت نیروی متخصص کار در کشور، امروزه شکل جدی‌تری به خود گرفته است. از سوی دیگر کلان روندهای جهانی و تغییرات اجتماعی و توسعه مفهوم جدیدی به نام اقتصاد گیگ، موجب شده گرایش متقاضیان کار، از مشاغل ثابت به فعالیت‌های موقت و نیروی کار فریلنسری یا اصطلاحا آزاد کار تغییر کند. تغییری که می‌تواند در شکل‌گیری آینده بازار کار به شدت اثر گذار باشد، به نحوی که در صورت نادیده انگاشتن این نشانه‌ها، به زودی به جای خروج از بحران بیکاری با مفهومی به نام بحران کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم بود .

کاهش نیروی انسانی متخصص نه‌تنها می‌تواند بخش تولید، صنعت، خدمات و حتی اداره امور عمومی را باچالش مواجه کند، بلکه می‌تواند هزینه‌های فعالیت این بخش ها به ویژه در بخش تولید را افزایش دهد.

شاید عبور از بحران نیروی انسانی نیازمند همکاری‌های دو‌جانبه بین بخش‌های مختلف صنعت و دانشگاه‌ها و مراکزی علمی و حتی دولتی باشد تا با پیوند هرچه بیشتر این بخش‌ها و ایجاد مشوق‌های مختلف بتواند نیروی انسانی متخصص را در این بخش به‌کار بگیرد.

این موضوع عزم جدی می‌طلبد که بی‌توجهی به آن و عدم‌رسیدگی در زمان مناسب، منجر به فرصت‌سوزی و صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

بر همین اساس و در پاسخ به رفع این چالش، سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان(ستفا) جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، با هدف شناسایی ابعاد شکل دهنده آینده بازار کار و کمک به ایجاد تصویری روشن از آن و ارائه راهکار مناسب برای رفع این بحران، اقدام به اجرای طرح افکارسنجی با عنوان؛  «افکارسنجی آینده بازار کار» نموده است، لذا از شما تقاضا می‌شود با اختصاص زمان کوتاهی از وقت خود، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
 

لینک پرسشنامه افکارسنجی: https://reg.jdisf.ac.ir/f26

 

کلید واژه ها: کار بازار کار آینده بازار کار بحران نیروی انسانی بازار آینده بازار ستفا مرکز ستفا جهاددانشگاهی واحد اصفهان سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان


نظر شما :