به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی

نگاهی به اقدامات یکساله معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۸ کد : ۷۴۳۸۵ پژوهشی اخبار ویژه
مدیر اداره برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه پژوهش جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: طی یک سال گذشته فعالیت‌های پژوهشی متعددی در این معاونت انجام شده که مهمترین آن برگزاری «اولین گرنت پژوهشی جامپ»، «اتمام تدوین طرح بازنگری و روزآمدسازی طرح جامع گردشگری» و «راه‌اندازی اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق» است.
نگاهی به اقدامات یکساله معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان

دکتر پرستو دارویی با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیش از 15 سال سابقه درخشان و تیم پژوهشی متخصص در حوزه‌های مختلف و با تمرکز بر پژوهش‌های بنیادی مسئله‌محور و ماموریت‌گرا در حوزه علوم‌انسانی و ارائه خدمات تخصصی در حوزه علوم پزشکی (آزمایشگاه تشخیص طبی) در حال فعالیت است، اظهار کرد: از مهم­ترین فعالیت‌­های این معاونت می‌توان به انجام بیش از 70 طرح پژوهشی در سطوح محلی تا بین‌المللی، توسعه جریان دانایی با تولید و نشر دانش تخصصی با تدوین بیش از 30 عنوان مقاله علمی، 6 عنوان کتاب تخصصی و 100 یادداشت علمی و ورود به حیطه‌های جدید و ارتباط با اجتماع‌های فکری در قالب برگزاری بیش از 30 رویداد علمی- تخصصی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه روش تحقیق کمی، کیفی و مطالعات شهری اشاره کرد.

وی افزود: در این راستا، سه گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی، فرهنگی شهر، مطالعات گردشگری شهر و مطالعات کالبدی شهر به همراه اندیشکده گردشگری و صنایع‌خلاق اصفهان در این معاونت مشغول به فعالیت است.

مدیر اداره برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه پژوهش جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: در یک سال گذشته، تدوین 8 طرح پژوهشی، 7 مقاله و 16 یادداشت علمی توسط گروه‌های مطالعاتی انجام شده است. همچنین 5 دوره آموزشی در راستای ارتقای مهارت‌ها و 2 کارگاه آموزشی با عنوان‌های «نبایدهای روش کیفی» و «ارزیابی پروژه‌های پژوهشی» توسط این معاونت برگزار شده است.

وی با اشاره به رویدادهای ارزش‌آفرین در راستای تثبیت برند و جایگاه معاونت پژوهشی به عنوان مرجع و مشاور حوزه مطالعات شهری در شهر اصفهان، توضیح داد: در این راستا برگزاری 20 نشست‌ با ذی‌نفعان کلیدی حوزه گردشگری (شامل سرمایه‌گذاران، دانشگاهیان، تورلیدها، هتلداران و ...)، 28 جلسه مدیریتی با فرمانداران و مدیران ادارات شهرستانی میراث فرهنگی، 13 جلسه گفتگوی مجازی با دست‌اندرکاران تهیه و تدوین طرح‌­های جامع شهرهای شیراز، اراک و کرمانشاه، چهار وبینار نقد و بررسی مقالات برگزیده حوزه مطالعات شهری و 2 جلسه همفکری مشترک با سالمندان جهت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت آن‌ها انجام شده است.

مدیر اداره برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه پژوهش افزود: طی یک سال اخیر با تلاش گروه مطالعات گردشگری، اندیشکده گردشگری و صنایع خلاق اصفهان راه‌اندازی شد که بر زیرساخت‌های حقوقی گردشگری متمرکز است.

دکتر دارویی اظهار کرد: سال گذشته گرنت پژوهشی جامپ (جایزه ایده ممتاز پژوهشی)، به عنوان اولین گرنت معاونت به‌منظور حمایت و تشویق پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه‌‌ها و موسسات پژوهشی کشور در راستای خلق و بالندگی ایده‌های پژوهشی نوآورانه رونمایی و با استقبال زیادی مواجه شد.

وی توضیح داد: این گرنت، فرصتی را در اختیار پژوهشگران علاقه‌‌مند می‌گذارد تا ایده‌های تحقیقاتی خود را در زمینه مگاترندهای مطرح دنیا در سه حوزه سلامت و پزشکی، مطالعات شهری و اقتصاد و هنر ارائه کنند و در راستای اجرای آن‌ها گام بردارند. براساس اعلام کمیته علمی گرنت، از مجموع ایده‌های دریافت شده 12 درصد در حوزه اقتصاد و هنر، 47 درصد در حوزه پزشکی و سلامت و 41 درصد در حوزه مطالعات شهری است. همچنین برنامه‌ریزی‌برای ملی شدن گرنت پژوهشی جامپ انجام شده و راه‌اندازی دبیرخانه آن در واحد اصفهان و افزایش مبلغ آن برای دوره‌های آینده در دستور کار قرار گرفته است.

دارویی ادامه داد: حضور در دومین نمایشگاه ملی آبادیران و ارتباط با نهادها و ارگان‌های دولتی جهت همکاری در طرح‌ها به ویژه طرح‌های روستایی و ... از دیگر دستاوردهای این معاونت طی یک سال گذشته است.

یکی از دیگر فعالیت‌های معاونت پژوهشی که دکتر دارویی به آن اشاره کرد، «فصلنامه پژوهش‌های فضا و مکان در شهر» با درجه علمی-ترویجی است که با شرکت در ارزیابی اخیر وزارت علوم و تحقیقات (1402)، به زودی علمی – پژوهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهار امسال عنوان فصلنامه با نظر وزارت علوم و تحقیقات از پژوهش‌های مکانی و فضایی، به فصلنامه پژوهش‌های فضا و مکان در شهر تغییر پیدا کرد، اظهار کرد: این فصلنامه در 5 دوره متمادی و 16 شماره توانسته تعداد 101 مقاله را از 164 نویسنده و پژوهشگر دریافت کند. همچنین درصد پذیرش این فصلنامه 27 درصد در 70 روز است و سال گذشته چهار شماره از این فصلنامه با تعداد 30 مقاله منتشر شده است.

به گفته مدیر اداره برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه پژوهش اقداماتی به‌منظور راه‌اندازی رصدخانه عاکف (علم، آینده­پژوهی، کسب­وکار و فناوری) نیز انجام شده است.

وی از تصمیم این معاونت در ایجاد و استقرار میزهای تخصصی خبر داد و گفت: در نظر داریم با توجه به ظرفیت‌های علمی و ایجاد شبکه‌ ارزشمند ذی‌نفعان، «میز توسعه روستایی جهاد»، «میز گردشگری» و «میز سالمندان» را در واحد اصفهان راه‌اندازی کنیم.

دارویی در ادامه به مرکز 40 ساله «آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان» زیر نظر معاونت پژوهشی نیز اشاره کرد و افزود: این مرکز اکنون با تعرفه عمومی (نیمه‌دولتی) و با کیفیت خوب در حال خدمت‌رسانی است.

کلید واژه ها: پژوهشی معاونت پژوهشی حوزه مطالعات شهری مطالعات مطالعات شهری علمی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :